Friday, April 3, 2009

PM ke-6


Seingat aku, masa zaman sekolah lagi, pernah terdengar tentang teori R.A.H.M.A.N. Apa maksud teori ni? RAHMAN; turutan nama-nama Perdana Menteri Malaysia.


Bapa Kemerdekaan Malaysia Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pernah mengetengahkan teori RAHMAN. Menurut Almarhum, Perdana Menteri Malaysia nombor satu hingga enam boleh diramalkan dengan menggunakan huruf pangkal nama mereka. Walaupun ramalan tidak dibenarkan dalam Islam, ramai pemimpin UMNO taksub dengan telahan ini, sungguhpun Almarhum Tunku cuma berseloroh.




Teori R.A.H.M.A.N berdasarkan singkatan huruf-huruf awalan nama-nama perdana menteri Malaysia sejak 1957 hingga sekarang. Di dalam kata itu R merujuk kepada Tunku Abdul Rahman, A merejuk kepada Tun Abdul Razak Hussein, H kepada Tun Hussein Onn, M kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, A kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi manakala N masih belum lagi diketahui ramai. Walau ramai yang menyangka Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak akan menggantikan Abdullah Ahmad Badawi tetapi siapakah yang mengisi tempat itu masih lagi menjadi tanda tanya dan kita sebagai rakyat biasa bisa saja mengemukakan pandangan masing2 dalam menyatakan calon yang sesuai.




Hari ini terbukti benar ramalan Bapa Kemerdekaan kita, mungkin benar disebabkan percaturan yang sememangnya dirancang untuk membuktikan teori ini atau ianya kebetulan benar?


Gembiranya Dato' Seri Najib kerana 'berjaya' menyandang gelaran Perdana Menteri Malaysia ke-6! Dan mantan PM kita pula 'berjaya' menerima gelaran 'Tun' setelah berakhirnya tampuk pimpinan beliau.


Bagaimana agaknya corak pemerintahan di bawah PM ke-6 ini? Ada yang mengatakan 'musibah' bakal melanda Malaysia dan...tak tau nak meramal apakah yang akan berlaku. Rasuah, politik wang, lompat parti sudah menjadi perkara biasa bagi pimpinan-pimpinan kerajaan sekarang. Bagaimana rakyat mahu menerima pimpinan yang sebegini?


...



1 comment:

wearelearningparents said...

saya sedang menunggu puisi terbaru najib...

;