Saturday, May 16, 2009

Hari Guru & Frozan Fana

Selamat Hari Guru !

diucapkan kepada:

1- Ibu saya; Pn Khairani Khairuddin
2- Ayah saya; Hj Yaakob Abd Manaff
3- Guru-guru Taski ABIM, SK Tengku Budriah, SK Sultan Ahmad Tajuddin, SMK Agama Kedah, CENFOS UIA PJ, UIAM Gombak & Kuantan
4- Setiap insan yang pernah mengajarkan ilmu mereka kepada saya

Semoga Allah merahmati kalian!

*******

encrypt BeritaHarianonline;

Contohi wanita hebat abad ke-21 ini yang berani menawarkan diri untuk memegang jawatan tertinggi di Afghanistan.


Tampil tawar diri pegang jawatan tertinggi dalam senario kebebasan hawa disekat


KABUL: Seorang doktor wanita, Frozan Fana, adalah antara lebih 40 calon yang ingin bertanding merebut jawatan presiden Afghanistan, cubaan pertama dalam sejarah negara berkenaan yang hampir segala-galanya dikuasai lelaki.

Dalam senario sebuah negara di mana wanita bukan saja tidak pernah menjadi pemimpin, bahkan tidak dibenarkan memandu, dilarang bercerai, tidak bersekolah, dipaksa berkahwin dan didera, Frozan tampil menawarkan dirinya untuk memegang jawatan tertinggi itu. Seramai 42 lelaki turut menyatakan minat untuk bertanding.


Tujuannya adalah untuk meneruskan kerja suaminya, bekas menteri, yang dibunuh. "Cara terbaik untuk membalas dendam adalah dengan meneruskan wawasannya," kata Fana yang berusia 40 tahun.

"Semua orang mengenali Doktor Abdul Rehman adalah pencinta keamanan," katanya mengenai Allahyarham suaminya, Menteri Penerbangan pertama pasca-Taliban yang dicampak dari pesawat, ditikam dan dipukul sehingga mati pada 2002.

Frozan, mengakui risiko yang dihadapinya di Afghanistan, terutama bagi wanita berprofil tinggi. Seorang pegawai undang-undang wilayah dan seorang ketua polis wanita terbunuh beberapa bulan lalu dalam serangan yang didakwa perbuatan Taliban.

Ditanya apakah beliau bersedia untuk menjadi presiden wanita pertama, katanya: "Kenapa tidak? Perlembagaan menyatakan mana-mana rakyat Afghanistan boleh menjadi calon, sama ada lelaki atau wanita." Namun Frozan tidak keseorangan dalam perjuangannya itu, seorang lagi calon wanita adalah Shahla Ata, seorang ahli Parlimen yang percaya sudah sampai masanya wanita diberikan peluang mentadbir negara bermasalah itu.

"Rakyat sudah memberi peluang kepada lelaki, tapi mereka tidak mencapai apa-apa. Sekarang, kenapa tidak melihat saja apa yang boleh wanita lakukan?" ujar Ata di pejabatnya sambil duduk di depan saki baki banting kempen pilihan raya Parlimen 2005 lalu.

Poster berkenaan menunjukkan wajah bekas presiden, Mohammad Daud Khan, yang terbunuh di istananya dengan isterinya, beberapa orang anak dan adik-beradik dalam rampasan kuasa pada April 1978 oleh komunis Afghan proSoviet.

"Saya ingin mencapai matlamat yang tidak berjaya dicapai oleh Mohammad Daud Khan," kata Ata mengenai pemimpin yang mempromosi kejayaan progresif.

Ata, dalam lingkungan 40 tahun, berkata kerajaan Presiden Hamid Karzai gagal menangani masalah candu di Afghanistan, dengan pentadbiran lemah dan masalah pelarian serta remaja. � AFP


No comments:

;