Wednesday, May 6, 2009

Hati menangis..

Alhamdulillah, menghitung hari dan minggu, sudah 3 minggu aku berpraktikal di Bank Rakyat Jitra ini. Melihat dan cuba menyelami kerenah setiap staff di sini. Semuanya baik belaka dan tidak lokek memberikan bimbingan dan tunjuk ajar..

Kak Azian yang ceria dan peramah..

Abang Mat yang sangat ambil berat dan bermotivasi..

Abang Khai dan Abang Wazi yang suka 'menyakat' tapi baik hati..

Abang Aswad yang sabar melayan pertanyaanku yang bertubi-tubi..

Cik Ina yang baik hati dan lemah lembut..

Kak Yati yang comel dan baik hati..

Kak Ana yang happy go lucky dan peramah..

Kak Reliza dan Kak Milah yang sangat concern..

En Radzi yang serius tetapi sangat concern dengan semua subordinatesnya =)

dan semua staff yang tidak 'ter'sebut namanya di sini, kalian semua sangat-sangat baik..hanya Allah yang mampu membalas kebaikan kalian!

Hari ini..tidak tahu kenapa, hatiku jadi sangat sensitif, rasa sedih dan sedikit beremosi. Aku melakukan rutinku seperti biasa, 'attain customers' yang nak buat personal loan. Ada seorang customerku, dari jauh aku kenal wajahnya. Seingatku, ini adalah kali kedua dia datang ke sini bertanyakan kelayakannya untuk membuat pinjaman. Aku attain beliau, minta payslip dan mula calculate maksimum ansuran bulanan yang dia layak. Bila dah kira, ansurannya jadi negatif, bermaksud beliau tidak layak untuk membuat pinjaman. Aku nyatakan kepada beliau, Maaf Encik, Encik tak layak untuk buat pinjaman, ansuran Encik negatif. Aku lihat wajahnya. Ada sedikit perasaan sedih dan kecewa mungkin kerana hasratnya tidak tercapai. Beliau ialah seorang tentera dan setiap keanggotaan tentera dipotong koperasi tentera yang agak banyak amountnya setiap bulan. Takpa lah kalau macam tu, terima kasih Cik, beliau menjawab.

Ya Allah! Rasa nak menangis melihat wajah customer tadi. Aku cuba menempatkan diriku di tempatnya..mungkin dia sangat memerlukan wang yang banyak untuk urusan peribadinya, mungkin untuk membayar rumah, kereta, pinjaman dari bank lain atau lain-lain. Tetapi aku tidak mampu menolongnya, moga-moga Allah berikan jalan keluar kepada customer tadi untuk dia berikhtiar dengan cara yang lain, doaku..

Rencah kehidupan. Aku baru sahaja menjengah alam di luar kampus. Alam kerjaya, alam bermasyarakat. Tidak terduga ujian Tuhan buat mereka-mereka yang lebih dahulu merasai alam ini. Aku melihat wajah-wajah staf Bank Rakyat ini. Mereka tidak pun mengeluh kepenatan atau tertekan dengan kerenah pelanggan-pelanggan hatta aku tahu mereka berhadapan dengan pelbagai kes yang merumitkan setiap hari. Mental mereka cukup tough untuk berhadapan dengan pelbagai masalah setiap hari. Aku yang baru sahaja 3 minggu bekerja sudah merasakan sedikit pressure dengan masalah-masalah pelangganku. Astaghfirullah..semoga Allah terus memberikanku dan semua staff BKRM ini kekuatan untuk terus memberikan khidmat yang terbaik kepada pelanggan-pelanggan kami..

Ya Allah, Engkau bantulah aku pada esok hari dan pada hari-hari mendatang untuk aku bekerja dengan itqan dan penuh semangat! Aku tidak mahu kalah dengan ujian dunia yang sebenarnya tidak begitu besar pun ujian itu terhadapku jika dibandingkan ujian-Mu kepada para Anbiya' dan sahabat radhiallahu'anhum..Amin!

Aku ingin jadi HEBAT seperti..








Zainab Al-Ghazali
Ketua "Jamaah Saidatina Muslimah"

Aku ingin jadi HEBAT seperti..











Ustazah Nuridah Salleh
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat



Aku ingin jadi HEBAT seperti..














Saudari Rafidah Salleh
Pengerusi SIGMA

No comments:

;