Friday, May 1, 2009

Apa Bakat Saya?

Sobahal khair! Salam Saiyyidil Ayyam!

Selamat Hari Pekerja kepada semua yang bekerja!

Alhamdulillah pagi ini saya berkesempatan Subuh berjemaah bersama ibunda tercinta dan sujud sajdah bersama-sama Mak, Alhamdulillah..

Sambil bersarapan, saya menonton MHI, rancangan yang sarat dengan info, tetapi bergantung atas kebijaksanaan kita untuk menyaring segmen yang boleh kita ambil sebagai panduan kerana ada juga segmen-segmennya yang hanya sekadar boleh dilihat atau sekadar untuk tahu. Kita tinggalkan isu MHI. Apa yang ingin saya kongsikan pada entri kali ini adalah mengenai wawancara Saudara Mazidul Akmar pagi tadi bersama seorang penulis buku 'Apa Bakat Saya?', Saudara Ahmad Naim Jaafar.



Biodata ringkas Ahmad Naim Jaafar:

Ahmad Naim Jaafar dilahirkan pada 18 Mei 1979 di Sungai Besar, Selangor Darul Ehsan. Beliau adalah perunding dan jurulatih dalam bidang kepimpinan. Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Beliau adalah pengasas Pusat Pembangunan Kepimpinan yang menganjurkan program latihan untuk organisasi bagi mempromosi pendidikan kepimpinan di Malaysia. Beliau adalah salah seorang penerima Tun Razak Youth Leadership Award anjuran Malaysia Institute of Managemant MIM) pada tahun 2004. Beliau juga aktif sebagai penceramah dan perunding kepada program Bina Insan anjuran kerajaan negeri Selangor. Buku tulisan beliau berjudul Membina Karisma dijadikan modul pengajian di Pusat Ko-kurikulum Universiti Malaya dan beliau sendiri adalah tenaga pengajarnya. Beliau juga adalah pengarang bersama Dato` Dr. Mohd Fadzilah Kamsah.

Buku-buku karya Ahmad Naim Jaafar yang diterbitkan adalah:

  1. Membina Karisma
  2. Kuasa Karisma
  3. Membina Remaja Berkarisma
  4. Tip Menjadi Individu Menarik
  5. Anda Gentleman Apabila…?
  6. Anda Berkarisma Apabila…?
  7. Anda Berkredibiliti Apabila…?
  8. Anda Ingin Menjadi Seorang Gentleman
  9. Anggun di Luar Serlah Pesona dari Dalam
  10. Kunci Menjadi Individu Berkredibiliti
  11. 55 Kerja Berpasukan

Beliau dilantik menjadi mentor penulis di Akademi Penulis dan mengendalikan Bengkel Intensif Teknik Menulis dengan En. Fauzul Na’im Ishak.

Anda kenal beliau? Mungkin anda yang memiliki buku-buku tulisan beliau telah mengenali beliau. Saya sendiri memang biasa mendengar nama beliau cuma tidak mengenali beliau dengan lebih mendalam.

Pagi ini Saudara Ahmad Naim berkongsi dengan penonton MHI mengenai buku terbaru beliau berjudul 'Apa Bakat Saya?' Subjek sasaran buku ini adalah kepada golongan pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah. Kenapa golongan pelajar? Saudara Ahmad Naim menjawab, "Pelajar-pelajar inilah satu hari nanti yang akan membangunkan negara, memimpin negara dan menguruskan ekonomi negara."

Walau bagaimanapun, beliau masih dalam usaha untuk menulis Apa Bakat Saya? bagi golongan dewasa pula nanti.

Antara isi penting di dalam buku Apa Bakat Saya? yang beliau highlightkan pagi tadi adalah mengenai 4 aspek/peringkat bakat saya. Mungkin kita tidak sedar bahawa kita sebenarnya berada dalam pringkat-peringkat ini. Apakah 4 aspek tersebut?

  1. Mengenal pasti Bakat Semulajadi kita (peringkat ini merupakan peringkat yang paling kritikal)
  2. Bakat Kompetitif (apabila bakat sudah dikenal pasti, bakat itu harus dicampakkan ke dalam surrounding yang kompetitif. Contohnya, Z sebenarnya mempunyai bakat bercakap tetapi dia tidak pernah menggunakan bakatnya dalam bidang yang kompetitif seperti berforum, bersyarah dsb. Z petah 'bersyarah' hanya di hadapan rakan-rakannya atau di kedai-kedai kopi sahaja.)
  3. Bakat Strategik (contohnya, R memiliki bakat dalam per'salon'an tetapi apabila perniagaannya berkembang maju, dia sudah tidak menjadi pekerja salon tetapi dia menjadi seorang pengurus. Seorang pengurus tidak mendandan rambut dsb tetapi dia bertindak dalam mengurus soal kewangan, human resource dsb. Jadi bakat R sudah menjadi bakat strategik)
  4. Bakat Mapan ('sustainable talent' ini adalah bakat yang lebih susah tetapi saya terlupa pula huraiannya, maaf..)
Apa yang menariknya, beliau turut berkongsi mengenai proses mengenali bakat kita.

Beliau bercerita mengenai seorang rakan beliau yang mempunyai bakat dalam 'investment' dan mempunyai kelulusan dalam Sains Aktuari tetapi berminat dalam membangunkan insan dan membina potensi insan lain!

Bakatnya = investment
Minatnya = motivation

Jauh berbeza, bukan? Saya seolah-olah mempunyai sedikit persamaan dengan rakan Saudara Ahmad Naim. Bakat dalam Ilmu Hisab tetapi saya lebih berminat dengan Sains Kemanusiaan =)

Adakah kita minat dengan bakat kita?
Jawapan saya: Saya minat tetapi saya lebih berminat untuk membangunkan anak muda!

Unik bukan? Hebatnya Tuhan, seorang manusia boleh memiliki bakat dan minat yang totally different bagai langit dan bumi! Pujian dikembalikan kepada Dia yang menciptakan kita dengan bakat dan minat yang berbeza-beza.

Maka, kenalilah BAKAT dan MINAT anda dari sekarang! Cungkil dan campakkan ia dalam surrounding yang membina agar BAKAT anda tidak sia-sia dan MINAT anda tidak sirna =)

Salam Jumaat, hari yang penuh barokah, wassalam.


No comments:

;