Wednesday, April 29, 2009

Imtihanku, Perjuanganku..


"Fizah dah check result?" Izleen, classmateku bertanya petang tadi.

"Belum. Dah kuar ka?" Aku membalas.

"Tak tau la, semalam check tak dapat lagi" Izleen menjawab.

Usai tugas seharianku di bank hari ini, aku luangkan sedikit masa untuk check emel, check result yang tentunya mendebarkan hati dan layari blog sahabat-sahabat.

Bismillahirrahmanirrahim..

Klik.

Result Sem 2 08/09. Alhamdulillah, result okay. Syukur pada-Mu ya Tuhan. Sungguh pun tak begitu cemerlang, tetapi inilah hasil effort yang sehabis mampu aku curahkan sepanjang sem lepas. Aku yakin rata-rata classmateku lebih cemerlang result mereka, malahan ramai juga yang tersenarai sebagai DL. Tahniah!

Aku sedar dan amat sedar bahawa dunia hari ini memandang excellent result sebagai 'key' untuk mendapatkan pekerjaan yang baik dan bergaji besar. Even kita melihat perkara ini hanyalah duniawi tetapi kita tidak dapat mengenepikan hakikat dunia sekarang. Mahukah menjadi orang yang ketinggalan dari segi ilmu sedangkan orang lain sedang berlumba-lumba untuk menjadi cemerlang? Soal pekerjaan dan gaji bukanlah ukuran utama tetapi sejauh mana kita berusaha untuk mendalami ilmu yang kita tuntut di alam kampus sekarang?

Aku melihat ramai pelajar yang berjaya dengan kepujian dalam degree masing-masing tetapi ramai juga yang kecundang dalam akhlak dan nilai diri mereka. Ya, mereka mampu menjawat jawatan yang tinggi, menerima gaji yang melebihi 6 angka malahan mampu memiliki kereta dan rumah yang berbuah-buah! Akan tetapi mereka ini amat cetek dan amat rendah akhlak dan sensitiviti mereka terhadap Islam.

Kesempatan berbual dengan rakan sekerjaku pagi tadi, amat menginsafkanku tentang realiti dunia kerjaya yang sebenar. Start kerja pukul 8.30 pagi, non-stop sampai 5.30 petang. Antara waktu tu, dibenarkan rehat selama 1 jam. Kadang-kadang tak nampak pun segelintir mereka yang solat, Zuhurnya ke mana, Asarnya ke mana.. bila ada pula meeting, bersambung hingga Maghrib, kemudian cepat-cepat beredar untuk main boling pulak! Mana Maghrib? Isya'nya? wallahua'lam..

Aku mendengar luahan hati rakanku ini. Astaghfirullahal'azim! Inilah realitinya. Bagaimana harusku mulakan? Inilah medannya untuk aku berperanan, menyuntik kesedaran dan mengejutkan mereka daripada kealpaan. Sedih. Runsing. Lahiriahnya tampak baik-baik belaka dan faham agama, bukan bermaksud aku menuduh sesiapa. Tetapi jika benarlah kata-kata rakanku pagi tadi, maka amatlah sedih dengan barah yang telah lama menular dalam kalangan mereka.

Mereka sedar itu. Mereka faham kebenaran itu. Mereka tahu azab Tuhan. Mereka takut kematian yang su'.

Lalu, kenapa mereka masih sanggup mengabaikan petintah Tuhan? Kerana nafsukah? Kerana duniakah? Penatkah? Dan beribu-ribu alasan lagi yang boleh dicreate!

Bekerja biar amanah.
Bekerja biar ikhlas.
Bekerja biar mendapat redha Tuhan.

Bekerja, walaupun sah dan halal di sisi Tuhan, tetapi dalam masa yang sama engkar perintah-Nya, adakah direstui oleh Tuhan?

Ilmu agama sudah ada, tetapi penghayatannya tiada! Inilah dia natijahnya, natijah daripada "ilmu tanpa amal".

Jom! Mulakan membidik agar tepat pada sasaran anda!



Aku tidak ingin menjadi PEJUANG KEHORMAT,
tetapi aku ingin menjadi PEJUANG PEMIKIR UMAT!!

2 comments:

TymmyHunny said...

go kakyong go!!
haha.
saja pulon nk komen:D

Mohd Nuruddin Mohamed said...

semoga jaya

;