Sunday, April 26, 2009

Alam Kerjaya


Alhamdulillah, pertamanya setinggi-tinggi kesyukuran aku panjatkan ke hadrat Allah Ta'ala kerana sehingga ke hari ini aku masih diberi nikmat Iman dan Islam serta kesihatan yang baik oleh-Nya. Terniat di hati ini untuk berkongsi sedikit pengalaman sepanjang tempoh seminggu aku menjadi 'warga kerja' Bank Rakyat Jitra.

Hari pertama; 20 April 2009, Isnin:

Pukul 8.30 pagi aku sudah berada di hadapan bangunan Bank Rakyat yang tersergam indah. Aku memulakan langkah walau debaran di hati ini hanya Allah yang tahu. Apabila aku melangkah masuk ke dalam bangunan, aku agak terkejut melihatkan semua staf berhimpun di bahagian bawah iaitu di ruang legar Bank Rakyat. Aku terpinga-pinga, apa yang mereka sedang lakukan? Ada acara apa-apa ka? Tidak lama kemudian, seorang lelaki yang berpakaian kemas, rupanya Pengurus Cawangan memberikan kata alu-aluan dan seterusnya mengalu-alukan kedatanganku. Aku terus diperkenalkan kepada semua staf yang berada di situ. Alhamdulillah, dah lepas satu step! Kemudian baru ku tahu bahawa pada setiap pagi, sebelum bermulanya waktu kerja, semua staf akan berhimpun sebagai memenuhi aktiviti-aktiviti harian seperti mendengar laporan, menerima arahan baru, bengkel, mengalunkan zikir munajat dan membaca surah Yasin pada setiap pagi Jumaat. Alhamdulillah, terdetik di hatiku bahawa warga kerja di sini masih mempunyai kesedaran menghidupkan suasana Islam di dalam tempat kerja mereka.

Next, aku dibawa berjumpa dengan Pengurus Cawangan, En Radzi yang sangat baik hati dan suka 'menyakat' pekerja-pekerjanya =). Aku diberikan penerangan dan guideline serta etika yang perlu ku patuhi sebagai warga kerja Bank Rakyat. Aku tidak boleh sewenang-wenangnya mendedahkan maklumat di dalam Bank Rakyat tanpa keizinan Pengurus waalaupun aku telah menjadi sebahagian daripada mereka atas tiket 'student' yang aku pegang. Aku memahami rules & regulation yang diberikan dan insya-Allah aku akan patuhinya sebaik mungkin. Aku mengingati setiap pesanan dan nasihat En Radzi, katanya;

"Apabila awak berada di sini (Bank Rakyat), awak akan memahami corak dan cara kerja di sini. Terpulang kepada awak, samada awak dapat menggunakan peluang ini dengan baik atau tidak. Awak harus tahu bagaimana cara berkomunikasi dengan baik dan awak perlu mix around dengan staf-staf di sini. Mereka kadangkala tak sempat nak layan awak disebabkan kerja-kerja mereka yang sedia banyak, jadi awak yang harus menegur mereka. Jangan malu untuk bertanya dan cuba tonjolkan potensi diri awak sebagai university's student. Buat permulaan, awak akan ditempatkan di Credit Unit."

Begitu antara kata-kata En Radzi kepadaku. Aku mengangguk dan cuba absorb segala saranan dan nasihat yang diberikan oleh beliau. Kini, aku perlu setkan mindaku, aku adalah staf Bank Rakyat, bukan student lagi (buat masa sekarang). Jadi, harus semangat!

Aku dibawa berjumpa staf di Unit Kredit. Aku berkenalan dengan Kak Azian, Abang Mat, Abang Wazi, Abang Khai, Kak Irah, Pn Hazlina dan En Shah sebagai rakan sekerja Unit Kredit. Alhamdulillah, mereka amat baik dan sangat sporting! Mereka banyak membantuku di sini. Aku amat bersyukur dan berterima kasih kepada mereka atas segala tunjuk ajar dan bimbingan yang diberikan. Aku belajar untuk open file (Aslah-i), make and receive call, pergi ke sekolah-sekolah as a part of marketing, attain customers (part ni tak cekap lagi) dan memahami selok belok perjalanan Bank Rakyat. Alhamdulillah, inilah antara ilmu baru yang ku perolehi dan masih banyak lagi yang perlu ku terokai selama 2 bulan setengah perjalananku bersama Bank Rakyat Jitra ini.

21 - 24 April 2009, (Selasa-Jumaat);

These 4 days aku melakukan routine yang sama di Unit Kredit ini. Kak Azian adalah orang yang paling banyak assist aku. Terima kasih Kak Azian, nanti saya belanja akak makan =)

Aku bertanya pada diri sendiri, "Nak ka keja kat bank? Seharian dok dalam aircond, menghadap komputer dan balik almost 6.30 everyday.." Hari pertama balik kerja, aku dah collapse pada malamnya, Ya Allah baru ku tahu erti bekerja! Aku pernah bertanya staf-staf Bank Rakyat di sini, tak penat ka keja kat bank? Mereka membalas, memang penat tetapi pulangannya adalah gaji yang tinggi dan bonus yang kerap diterima.

Aku menyedari bahawa tersangat jauh perbezaan alam kerjaya dengan duniaku di universiti..sudah tentu! Aku merindui suasana tarbiyah, merindui usrah, kuliah, muzakarah bersama sahabat-sahabat dan segala-galanya di IIUM! Dunia kerjaya berhadapan dengan hectic life dan manusia yang datang daripada pelbagai latar belakang. That's it! Inilah alam praktikal yang selalu diingat-ingatkan di dalam usrah mahu pun tamrin. Biar pun aku baru menempuh alam praktikal, tetapi aku sudah merasai cabarannya.

. . . Kita mudah untuk mengajak adik-adik freshies untuk masuk usrah atau pun mengajak ke program-program tetapi mampukah kita mengajak atau berdakwah kepada rakan sekerja kita yang rata-ratanya lebih tua daripada kita?

. . . Kita mudah mengajak adik-adik dan rakan-rakan kita yang berlatar belakangkan sekolah agama untuk ke usrah tetapi mampukah kita untuk mengajak mad'u kita yang datang dari pelbagai latar belakang untuk memahami Islam as a way of life?


Setiap hari aku bertanya kepada diriku, mampukah aku? Masya-Allah, sungguh pun aku merindui suasana tarbiyah, suasana Islam di kampus, aku masih menyimpan cita-cita untuk menghidupkan Islam walau di mana pun aku berada, walau di mana pun aku bekerja. Aku menyedari bahawa perlunya keimanan dan ketaqwaan untuk terus tumbuh mekar di hati ini, aku menyedari perlunya aku kepada sahabat-sahabat yang sentiasa mengingatkan diriku tika aku alpa dan sibuk dengan urusan kerja duniawi..

Astaghfirullah, Astaghfirullah, Astaghfirullah..

Kepada-Mu Ya Tuhan aku memohon petunjuk dan bantuan dari-Mu. Jauhkanlah aku daripada fitnah dunia dan selamatkanlah aku daripadanya. Bantulah aku dan berikanlah kekuatan kepadaku dalam menempuh hari-hari yang mendatang..

Perjuangan ini, biar pun lelah dan payah, akan ku tempuhi jua...


No comments:

;