Sunday, April 19, 2009

Welcome back to Jitra!

I'am back! I miss my home so much!


Alhamdulillah, setelah menamatkan final exam untuk 5 subjects dalam medan imtihan baru-baru ni, dapatlah aku pulang ke rumah dengan sedikit kelegaan, sedikit ja sebab 'medan praktikal' pula menantiku..huu, seram jugak, mohon Allah membantuku..

Mara ke Lapangan Umat

Aku melihat medan praktikal bagi kami; 3rd year students from Kulliyyah of Science sebagai satu medan untuk kami terdedah dengan dunia kerjaya. Bukan sahaja sebagai first exposure kepada dunia kerjaya tetapi juga sebagai medan untuk kita (baca: da'i) mempraktikkan 'skill dakwah' kepada mad'u kita di tempat praktikal masing-masing. Pastikan end of mind kita adalah untuk berdakwah kepada seramai mungkin mad'u yang kita jumpa. Tidak semestinya dakwah bil lisan, tetapi jika kita mampu adalah sangat baik! Berdakwahlah dengan 'hal', dengan akhlak yang baik, yang bukan ditunjuk-tunjuk tetapi ia adalah akhlak yang memang lahir daripada insan yang menerima tarbiyah dalam hidupnya. Sudah tentu insan yang menerima tarbiyah ini memiliki akhlak yang baik, mengikuti dan mencontohi akhlak Nabi dan para sahabat,kan? Insya-Allah kita mampu menjadi employee yang paling berdisiplin, yang paling menepati waktu dan yang paling itqan dalam kerjanya! Insya-Allah aku mahu menjadi seperti itu!

Name: Nurhafizah Bt Yaakob
Course: Mathematical Science;

Concentration in Statistics & Financial Mathematics,

minoring in Business Administration

Practical Placement: Bank Rakyat Jitra

Duration: 20 April 2009 - 30 June 2009

Ayuh! Kita mara ke lapangan umat dengan berbekalkan sedikit ilmu yang kita miliki ini. Saya percaya semua sahabat saya hebat dalam lapangan masing-masing. Kita bukan muslim biasa, kerana kita adalah MUSLIM LUAR BIASA!

My preparation sebelum ke tempat kerja esok =) :

- Check all documents needed; log book, offer letter, CV(bawa ja, kalau supervisor nak tengok ka..)
-Pakaian yang sesuai =)

-Solat hajat dan doa banyak-banyak, hope to get a nice and helpful supervisor, Amin!

Buat diriku dan semua sahabat-> Selamat menjalani ibadah praktikal! Do the best dan jadilah pekerja yang berdisiplin dan berakhlak mulia =)

1 comment:

TymmyHunny said...

nak balek pon nk habaq
hahahaa:D

;