Tuesday, July 7, 2009

Suara Siswa; Platform Bijak Mahasiswa Berbicara

Juliana's Members; Qurratul 'Aini (sumbangan NinegenStudio)

Selepas Maghrib tadi, Dedek menelefon ibuku. Dedek, adikku yang keempat ini baru sahaja mendaftar di UniMAP (Universiti Malaysia Perlis) dan mengambil jurusan Keusahawanan Kejuruteraan. Dia begitu bersemangat menyuruh kami sekeluarga menonton Suara Siswa malam ini. Rupa-rupanya dia dan rakan sekursusnya masuk TV! Patutlah beriya-iya benar, huhu..

Suara Siswa malam ini
mainly membincangkan tentang CEO dan sangat bersesuaian dengan kursus adikku ini. Hm, 6, 7 kali kamera fokus kat dia, adik-adikku yang lain excited betul bila tengok Dedek masuk TV! Takpa lah, sekali sekala merasa nak masuk TV, apa salahnya..

Dr Fazley sebagai pengacara Suara Siswa begitu petah sekali mengemudi pentas Suara Siswa malam ini. Dua orang wakil MPP dari UUM dan USM dijemput untuk memberikan hujah dan idea-idea mereka kali ini. Menarik sekali tajuk yang dibincangkan pada siri kali ini. Walaupun tajuknya memfokus kepada peranan CEO dalam sesebuah organisasi tetapi peranannya turut dikaitkan dengan mahasiswa.


Audien yang hadir mengajukan soalan-soalan yang bagiku cukup matang dan bernas. Tahniah! Antara soalan-soalan yang sempat ku ingati adalah bagaimana peranan MPP dalam membantu rakan-rakan yang lain untuk menguasai ilmu Public Speaking dengan baik dan dapat berperanan seperti seorang CEO? 4 flat pada akhir pengajian tidak menjamin seseorang mahasiswa untuk berperanan sebagai seorang CEO yang baik jika ilmu Public Speaking tidak dikuasai.


Wakil MPP UUM, saudara Saifuddin jika tidak salahku, menjawab soalan yang dikemukakan dengan menekankan elemen 'autonomi kendiri' yang perlu ada dalam setiap individu mahasiswa itu sendiri. Universiti adalah platform terbaik untuk mahasiswa melatih dan mencipta multiskill yang 'wajib' mereka miliki seperti pengucapan awam dan menulis artikel. Jika platform yang baik sudah tersedia tetapi autonomi kendiri tidak dibina oleh mahasiswa, maka skill-skill itu masih tidak dapat dikuasai oleh mereka. Disebabkan itu akan wujudlah lambakan mahasiswa yang hanya cemerlang dari sudut akademik tetapi amat lemah dari sudut interpersonal skill.


Banyak lagi isu menarik yang dibincangkan tadi tetapi aku hanya menonton sekejap sahaja. Sekarang ini aku dalam fatrah untuk menyiapkan report praktikalku. Semoga Allah membantuku dan juga rakan-rakanku yang lain. Semester baru 2009/2010 akan bermula tidak berapa hari sahaja lagi. Azamku untuk lebih fokus dalam studi dan amal Islamiku!


Kenangan bersama Kak Azian dan rakan-rakan praktikal

Menerima hadiah daripada Pengurus BR Jitra semasa Jamuan Hari Perpisahan

Juliana_07July09

2 comments:

ultimatum21 said...

Waa... dapat hadiah!

Kembara Sufi said...

salam.
kak fizah, buat la chat box dan link. baru meriah skt. hehe
ni blog sufi. jmput ziarah ye
http://wwwkembarasufi.blogspot.com

;